Strah – biološka ozadja

Če želiš strah v svojem življenju obvladovati, moraš poznati njegovo psihološka in biološka ozadja. O prvih si lahko nekaj več prebereš tukaj. V tem prispevku pa bova pogledala v ozadje biološkega procesa, ki se v naših telesih sproža, kadar deli možganov, zadolženi za našo varnost, presodijo, da smo v nevarnosti

Pri tem ni pomembno ali je ta nevarnost resnična, ali ne. Lahko gledamo npr. zelo realistični vojni film, se prepustimo “realnemu” poročanju mainstream medijev, ali si v glavi naredimo konstrukt o pogubnem scenariju, ki naj bi ga prinesel naslednji dan v šoli ali službi. Mehanizem, ki se bo v telesu sprožil, ko se raven strahu/stresa poveča, lepo opisuje dr. Bruce Lipton v svoji knjigi Biology of Belief. Mehanizem se strokovno imenuje delovanje HPA osi (Hypothalamus – Pituitary – Adrenal).

Kadar del možganov v limbičnem sistemu, imenovan Hypothalamus, zazna zunanjo grožnjo, se zažene delovanje HPA osi na naslednji način. Hypothalamus pošlje signal hipofizi (Pituitary gland), žlezi, ki je odgovorna za “postavitev” tvojega telesa v stanje, da se z zaznano grožnjo lahko soočiš. Hipofiza v kri sprosti ACTH hormon (adrenocorticotropic hormon), ki nato potuje do nadledvičnih žlez (adrenal glands). Le te pričnejo s proizvodnjo stresnih hormonov, npr. kortizola. Razpošiljanje tega hormona po telesu v telesu ustavi ne nujno potrebne funkcije, samo telo pa se postavi v stanje, ko se z zunanjo grožnjo lahko spopadeš, ali pa pred njo zbežiš (fight or flight response).

unnamed-3

Najpomembnejše spremembe v telesu so naslednje:

  1. Procesi v trebušni votlini, ki so namenjeni prebavi, absorbciji hranilnih snovi in izločanju odpadnih snovi, se ustavijo. Srce bije hitreje in prečrpa kri iz visceralnih organov v roke in noge. Ravno te okončine ti bodo namreč omogočile, da se boš s prežečo nevarnostjo spopadel, ali pa pred njo zbežal. Prvi proces torej odklopi mehanizem za rast in vzdrževanje telesa. S temi telesnimi funkcijami se bo telo ukvarjalo, ko bo preteča nevarnost minila.
  2. Izklopi se imunski sistem telesa. Imunski sistem je namreč energijsko precej potraten in v trenutku, ko potrebujemo vso energijo za bliskovit odziv dejansko ni potreben.
  3. Izklopi se del možganov, ki je med drugim zadolžen za racionalno razmišljanje, abstraktno razmišljanje in moralnost (!). Tudi tu je logika preprosta. Ko za rešitev našega življenja potrebujemo hitre refleksne odzive, poglobljeni mentalni razmisleki lahko počakajo. 

Vsi ti opisani procesi so zelo smiselni, če bežiš pred nepridipravom ali se ti približuje podivjan voznik in moraš na hitro skočiti na drugo stran ceste. V ta namen so bili razviti in odlično služijo svojemu namenu, dokler si strahu/stresu izpostavljeni krajši čas. Pa je v današnjem svetu res tako? Pomisli na trenutno situacijo: Boj za preživetje v službi, boj za preživetje v šoli, naraščajoče cene, epidemije, geopolitične, gospodarske, finančne in podnebne krize,… Živimo v okolju, ki je kronično prežeto s strahom/stresom. Če hočeš ostati zdrav in inteligenten, se moraš naučiti zniževati oz. uravnoteževati raven stresa. Izpostaviti velja predvsem naslednje:

  1. Ozavesti, da je stresno okolje, ki ti budi vse vrste strahov in anksioznosti, del našega vsakdana. V umirjenem stanju lahko razmisliš, koliko strahov, ki ti jih vsak dan komunicirajo, je dejansko realnih. Iz izkušenj lahko vidiš, da se velika večina strahov nikoli ne uresniči. Kako pristopati in se strahu “postaviti po robu” s psihološkega vidika si lahko prebereš tukaj. Naredil pa si boš tudi čudovito uslugo, če boš televizijo (še posebej novice in dnevnike) počasi zamenjal za kakšno dobro knjigo. 
  2. Gibanje, še posebej v naravi, je predpogoj. Poskusi si zagotoviti, da vsak dan, vsaj za nekaj časa odideš v naravo in se tam dobro premigaš. Mentalno in čustveno se boš umiril in poskrbel, da bodo določeni mehanizmi v telesu, lažje delovali. Tak sistem je npr. limfni sistem, ki je specializiran za odstranjevanje odpadnih snovi iz tkiv – odnaša npr. povzročitelje bolezni, tujke, beljakovine in tudi do dva litra na dan. Za razliko od srčno-žilnega sistema, kjer transport omogoča močna črpalka (srce), je potovanje limfe po telesu predvsem posledica premikanja skeletnih mišic.
  3. Razvijaj mehanizme, ki s nujno potrebni za vzpostavljanje homeostaze. Zavestno dihanje je prvi mehanizem, ki ga velja uporabiti že ob prvih znakih (nenačrtovanega) dviga adrenalina. Zakaj zavestno dihanje deluje in kako so nanj gledale že stare civilizacije, si lahko prebereš tukaj. Za dolgoročnejše večanje odpornosti na stres pa začni razvijati tehnike za notranjo stabilizacijo. Vsakodnevna rutina ti bo pomagala, da se bo delovanje v limbičnem sistemu umirilo. O tem si lahko nekaj več prebereš tukaj.
Kot pri vsaki novi navadi je potrebno nekaj volje in vztrajnosti. Prvi dobri občutki, ki jih boš začel kmalu zaznavati, te bodo opogumili, da boš s koraki nadaljeval. In kar naenkrat boš opazil, da vse skupaj izgleda malo manj strašno :).
Investiraj še 20 min časa in si vse skupaj poglej v spodnjem filmčku.
 
Klemen Rangus